“Hidup Hang Pun Tak Terkawai, Sibuk Lah Nak Kawai Apa Orang Buat,” – Jangan Menghvkum, Itu Kerja Tuhan

Menerusi perkongsian Nourul Wahab di Instagram, dirinya ada memaklumkan Islam menggalakkan untuk kita saling menegur antara satu sama lain andai terlihat sesuatu yang berc4nggah dengan ajaran, namun tidaklah sehingga menimbulkan am4rah dan s4kit hati.

Namun jelas Nourul, sesetengah netizen lebih gemar menghvkum dan mengatur kehidupan individu lain yang dirasakan tidak kena pada pandangan mata.

Dalm Islam digalakkan menegur satu sama lain andai ternampak sesuatu yang sedikit berc4nggah dengan ajaran yang kita TAHU.

“Tapi dalam society kita apa yang berlaku la ni, teguq cara yang salah sampai boleh menyebabkan s4kit hati orang yang diteguq. Hvkumnya dah tentu lh dos4 kalau buat orang s4kit hati dengan cara teguq yang salah.

“Cara teguq tu satu. Ni satu lagi yang suka kawai hidup orang! Hidup hang pun tak terkawai, sibuk lah dok nak kawai apa orang buat, apa orang pakai , apa orang nak baca, apa orang nak buat.

“Ni yang jenis tak pernah analisa diri. Bagi pendapat tu boleh, tapi jangan dok sibuk nak kawai hidup orang. Orang tu tau lah nak buat lagu mana hidup dia,” kongsinya.

Tegas penyanyi Cinta Azali ini lagi, kehidupan manusia tidak sempurna dan dan tidak perlu mengambil alih tugas tuhan untuk menjatuhkan hvkum.

Kalau ditanya, baru boleh bagi pendapat. Kalau dia tak tanya, tak habaq; toksah dok gatai mulut lah nak pi kawai hidup orang tu.

“Ini berlaku kat kami. Ramai sangat yang lagu tu. Kawai diri kita dulu. Tengok hidup kita dulu. Sebab kita ni manusia. Mana ada yang PERFECT. Semua buat s4lah. Kalau tak buat s4lah, kalau tak pernah G4GAL, bukan nama nya MANUSIA.

“Jadi, jangan jawai, jangan hvkum orang selagi kita tak hidup dalam hidup dia atau kita tak kenai seseorang tu. Biaq tuhan yang buat qeja menghvkum ni.

“Hukum menghvkum manusia adalah KERJA TUHAN. Kalau nama kita manusia, jangan dok gatai buat qeja tuhan.

“Sorry cakap direct sikit. Sebab ni on behalf kawan2 dan kami yang dok terkena dengan orang yang judgemental,” kongsi ibu kepada empat orang anak ini panjang lebar.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dalm Islam digalakkan menegur satu sama lain andai ternampak sesuatu yang sedikit bercanggah dengan ajaran yang kita TAHU. . Tapi dalam society kita apa yang berlaku la ni, teguq cara yang salah sampai boleh menyebabkan sakit hati orang yang diteguq. Hukumnya dah tentu lh dosa kalau buat orang sakit hati dengan cara teguq yang salah. . Cara teguq tu satu. Ni satu lagi yang suka kawai hidup orang! Hidup hang pun tak terkawai, sibuk lah dok nak kawai apa orang buat, apa orang pakai , apa orang nak baca, apa orang nak buat. . Ni yang jenis tak pernah analisa diri. Bagi pendapat tu boleh, tapi jangan dok sibuk nak kawai hidup orang. Orang tu tau lah nak buat lagu mana hidup dia . Kalau ditanya, baru boleh bagi pendapat. Kalau dia tak tanya, tak habaq; toksah dok gatai mulut lah nak pi kawai hidup orang tu. . Ini berlaku kat kami. Ramai sangat yang lagu tu. Kawai diri kita dulu. Tengok hidup kita dulu. Sebab kita ni manusia. Mana ada yang PERFECT. Semua buat salah. Kalau tak buat salah, kalau tak pernah GAGAL, bukan nama nya MANUSIA. . Jadi, jangan jawai, jangan hukum orang selagi kita tak hidup dalam hidup dia atau kita tak kenai seseorang tu. Biaq tuhan yang buat qeja menghukum ni. . Hukum menghukum manusia adalah KERJA TUHAN. Kalau nama kita manusia, jangan dok gatai buat qeja tuhan. . Sorry cakap direct sikit. Sebab ni on behalf kawan2 dan kami yang dok terkena dengan orang yang judgemental. . #nouruldepp #nouruldeppsays #nouruldeppshares #nouruldeppqoutes #nouruldeppberletiaq #nouruldeppnasihat

A post shared by N O U R U L (@nouruldepp) on

Foto : Instagram Nourul Wahab

Sumber : Media Hiburan


Hantar Komen